Chcesz załatwić sprawę w USC, US, ZUS albo w urzędzie gminy? Brakuje ci zaświadczenia lub odpisu, a może chcesz złożyć wniosek? Możesz zrobić to przez internet. Skorzystaj z ePUAP — bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami i załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bez kolejek.
Wójt Gminy Tokarnia informuje, że Minister Cyfryzacji wyraził zgodę na pełnienie przez Urząd Gminy Tokarnia funkcji Punktu Potwierdzającego Profil Zaufany ePUAP.
Punkt znajduję się w budynku Urzędu Gminy pok. nr 9
Zachęcamy mieszkańców Gminy Tokarnia do zakładania Profilu Zaufanego, dzięki któremu będzie możliwość załatwiania spraw we wszystkich urzędach za pośrednictwem internetu.
Informacja o usłudze
Co to jest ePUAP
ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.
Co zyskasz
Przez ePUAP możesz korzystać z usług — elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:
- załatwić wiele spraw w różnych urzędach,
- sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków,
- odbierać i wysyłać urzędową korespondencję.
Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz.
Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP
Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi:
- samorządy, w tym urzędy gminy — złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
- USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
- ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
- NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
- KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
- UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
- Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
- inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.
Kto może skorzystać z usługi
Każdy, kto:
- ma numer PESEL,
- ma konto na ePUAP,
- może potwierdzić swoją tożsamość w internecie.
Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w internecie — urząd musi wiedzieć, kim jesteś. Chodzi o to, żeby wszystko było bezpieczne i nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Potwierdzić swoją tożsamość w internecie możesz na 2 sposoby:
- bezpłatnym profilem zaufanym (eGo) — sprawdź, jak założyć profil zaufany,
- płatnym certyfikatem kwalifikowanym.
Jak korzystać z platformy ePUAP
Zaloguj się na ePUAP, wybierz interesującą cię sprawę i wypełnij odpowiedni wniosek. Podpisz go i wyślij. Wszystko to robisz przez internet.
Dzięki platformie nie musisz iść do urzędu, by osobiście złożyć papierowy wniosek, ani na pocztę, by go wysłać. Nie ograniczają cię godziny pracy urzędów — sam decydujesz, kiedy złożysz wniosek. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie — do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.
Kiedy możesz zacząć korzystać z ePUAP
W dowolnym momencie. Wystarczy, że masz konto na ePUAP i profil zaufany oraz dostęp do internetu.
Co zrobić
Jeśli masz konto na ePUAP
- Wejdź na epuap.gov.pl.
- Zaloguj się.
- Wybierz sprawę urzędową, którą chcesz załatwić online.
- Podpisz wniosek o usługę profilem zaufanym.
- Wyślij wniosek online.
- Czekaj na załatwienie sprawy lub odpowiedź urzędu.
Jeśli nie masz konta na ePUAP
- Wejdź na epuap.gov.pl.
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wypełnij krótki formularz.
- Jeśli podasz w nim PESEL — automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
- Zaloguj się na założone konto.
- Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna: zakładasz konto na ePUAP i korzystasz z niego bez opłat.
Co przygotować
Jeśli nie masz konta na ePUAP lub profilu zaufanego — przygotuj dowód osobisty lub paszport.
Ile będziesz czekać
To zależy, w jaki sposób potwierdzisz profil zaufany, który jest potrzebny do korzystania z ePUAP.
Samo konto na platformie ePUAP zakładasz od ręki. Natomiast profil zaufany możesz założyć oraz:
- od razu potwierdzić przez internet, na przykład skorzystać z bankowości elektronicznej — wtedy OD RAZU możesz zacząć załatwiać sprawy przez internet,
- potwierdzić później — w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym) — wtedy z usług na ePUAP zaczniesz korzystać dopiero PO POTWIERDZENIU PROFILU.