W celu aktywizowania i pobudzania zainteresowań dzieci problematyką regionalną powinno się w miarę możliwości prowadzić zajęcia w terenie, poza szkołą. Tego rodzaju zajęcia budzą ciekawość dziecka, rozwijają jego wyobraźnię i są dla niego źródłem nowych doznań.
Bardzo dobrym miejscem do prowadzenia zajęć regionalnych są muzea, skanseny i stodoły. Stare narzędzia, sprzęty, stroje usytuowane w tradycyjnej architekturze stwarzają doskonały klimat. To tu właśnie uczniowie mogą dowiedzieć się, jakiego trudu wymagała dawniej praca na wsi, a jakie przy tym uchowały się tradycje i obyczaje.
Kontaktu ucznia z zabytkiem, oglądanie go, nie zastąpi najlepsze zdjęcie, przeźrocze czy plansza. Jest to podstawowa zasada nauczania, zasada poglądowości. 20 października 2007r. (w stodole) na roli Knapowej w Bogdanówce, etapy obróbki lnu pokazała młodzież gimnazjalna z Tenczyna.
„O wyborze tematu zdecydowała jego istotna rola w gospodarce naszego regionu. Len uprawiano tu ze względu na jego szerokie zastosowanie wyrabiano z niego płótno, robiono powrozy i wytłaczano tak bardzo potrzebny w gospodarstwie domowym olej. W każdej góralskiej chałpie znajdowały się narzędzia służące do obróbki lnu, warsztaty tkackie posiadali jedynie bogaci gospodarze- zwani knopami".- powiedziała Pani Gienia Flaga, nauczycielka która zajęcia przygotowała.
Dzieci z Bogdanówki i Skomielnej Czarnej, które brały udział w lekcji zobaczyły prace przy obróbce lnu, która rozpoczynała się wraz z przywiezieniem tych roślin z pola do stodoły. Najpierw oddzielano ziarno od słomy poprzez młócenie cepami. Następnym etapem było rozgniatanie łodygi i oddzielenie włókna od zdrewniałej części słomy za pomocą narzędzi zwanych międlicą i cierlicą. Przypominają one wyglądem i techniką pracy tępe drewniane nożyce.
Pokruszoną słomę poddawano następnie usuwaniu paździerzy. Odbywało się to poprzez trzepanie oraz rozczesywanie. Im cieńsze włókno, tym cieńsza przędza. Czesanie wykonywano czesadłami (szczotkami wykonanymi z deski z ponabijanymi gwoździami). Oczyszczone włókno związano w garście (kity). Uczestnikom bardzo lekcja się podobała, ponieważ sami też mieli okazję popracować tradycyjnymi narzędziami i zapoznać się z technologią obróbki lnu.
Andrzej Słonina
Zdjęcia wykonał: Sylwester Jamrozik
Osiągnięcie zaplanowanych celów, które mają być zrealizowane na lekcji muzealnej jest łatwiejsze, ponieważ ekspozycja muzealna i poszczególne eksponaty poza działaniem na intelekt ucznia oddziaływają silnie na jego uczucia.
Muzea w wieloraki sposób służą tworzeniu więzi z małą ojczyzną. Są bogatym źródłem wiedzy o ludziach, obyczajach,specyfice regionu. Przekazują sporo wiedzy o życiu i jego autentycznych wartościach.
Pani Genowefa Flaga z Tenczyna
Lekcje o tematyce regionalnej spełniają zarówno funkcje wychowawcze (pogłębiają lokalny patriotyzm, pobudzają wyobraźnię i refleksję, ugruntowują poczucie tożsamości narodowej), jak i kształcące (aktywizują uczniów).