W grudniu 2011 roku zakończono działania w ramach projektu „KRAKÓW – MOJA SKARBNICA WIEDZY”. Projekt był organizowany przez GOKiS w Tokarni, a dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poddziałanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich).
 Podczas rekrutacji wyłoniono 65 uczestników projektu – 18 uczniów i 47 uczennic szkół podstawowych gminy Tokarnia. Brali oni udział w siedmiu wycieczkach edukacyjnych. W dniu 18.10.2011 roku odbyła się wycieczka do Ogrodu Botanicznego w  Krakowie. Zajęcia edukacyjne obejmowały prezentację najważniejszych kolekcji ogrodu, a uczestnicy projektu mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę botaniczną i ekologiczną. 29.10.2011 roku została zorganizowana wycieczka do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa – Podziemia Rynku na wystawę „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa”. Uczestnicy wycieczki poznali historię Krakowa oraz dowiedzieli się, jak wykorzystać współczesną technikę w prezentacjach historycznych. W dniu 12.11.2011 roku miała miejsce wycieczka edukacyjna do Teatru Współczesnego w Krakowie na spektakl „W krainie Narnii”. Uczestnicy projektu po spektaklu spotkali się z aktorami, poszerzyli swoją wiedzę na temat teatru, a także zostali zachęceni do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym. 21.11.2011 roku odbyła się wycieczka do Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Uczniowie mieli okazję zapoznać się ze znaczeniem archeologii, a także zdobyć wiedzę o dziejach i kulturze starożytnego Egiptu oraz pradziejach Polski. W dniu 26.11.2011 roku zorganizowany został wyjazd na Zamek Królewski na Wawelu. Zajęcia obejmowały zwiedzanie komnat królewskich oraz skarbca i zbrojowni, a uczestnicy wycieczki poznali historię zamku jako siedziby władców Polski, a także rolę króla, dworu królewskiego oraz rycerstwa. W grudniu 2011 roku odbyły się dwie pozostałe wycieczki – do kina Cinema City Zakopianka na animowany film przygodowy „Przygody Tintina”, a także do Muzeum Narodowego w Krakowie – Oddział Sukiennice (gdzie uczniowie mieli okazję zapoznać się z różnymi technikami malarstwa, a także dowiedzieć się, jak wygląda warsztat pracy grafika i sposoby portretowania).
W czasie wszystkich wycieczek uczestnicy zbierali wiadomości, zapisywali wrażenia, tworzyli dokumentację fotograficzną wyjazdów, aby w efekcie opracować ilustrowane reportaże z każdego wyjazdu.
Podczas trwania projektu zrealizowano także 60 godzin warsztatów fotograficznych (w każdej ze szkół po 12). Uczestnicy warsztatów poznali funkcje i tryby wykonywania zdjęć aparatem cyfrowym, podstawowe aspekty fotografii, zasady kompozycji i pracy ze światłem. Zapoznali się również z metodami wykonywania zdjęć portretowych, pejzażowych, panoramicznych oraz nauczyli, jak wykorzystywać programy typu Photo Shop do obróbki zdjęć.
Równolegle organizowane były warsztaty dziennikarstwa – odbyło się 40 godzin zajęć (w każdej ze szkół po 8). Uczestnicy projektu poznali podstawowe zadania dziennikarstwa, poszczególne gatunki dziennikarskie (reportaż, felieton, esej itp.). Doskonalili także umiejętność pisania i redagowania tekstów oraz prowadzenia wywiadów, a także wykształcili umiejętności zdobywania informacji.
W ramach projektu organizowano również zajęcia pod nazwą „Gmina Tokarnia -  na tropie zabytków i atrakcji”. Uczestnicy projektu brali udział w 25 godzinach zajęć warsztatowych w terenie i pracowni komputerowej (w każdej ze szkół po 5). Wraz z opiekunami zwiedzali gminę, szukali zabytków i atrakcji, poznawali ich historię, a także wykonywali zdjęcia. Końcowym etapem warsztatów było przygotowanie przez uczestników pocztówek z Gminy Tokarnia. Dzięki tym zajęciom uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat zasobów kulturowych własnej gminy.
Koordynator projektu
Piotr Kosiba
Projekt „Kraków – moja skarbnica wiedzy” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego