W Gimnazjum im. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Tokarni w dniach 13 – 24 lutego 2012r. realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt pt. „WYPASIONE FERIE”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.5. Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Budżet projektu wynosił 50 tys. zł.
W ramach projektu stworzono warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dla 16 dziewcząt i 14 chłopców w wieku 13 – 16 lat uczęszczających do Gimnazjum w Tokarni.
Uczestnicy podzielili się na trzy 10 – osobowe grupy.
Członkowie grupy I zrealizowali 24 godziny zajęć dotyczących planowania dalszej ścieżki edukacyjnej, pod nazwą „I co dalej gimnazjalisto?”. Poznawali wybrane zawody, uczestniczyli w zajęciach z doradcą zawodowym, warsztatach interpersonalnych, w czasie których przygotowywali własną dokumentację (CV, podanie), sprawdzali gdzie w Internecie (również na portalu edukacyjnym powiatu myślenickiego), można znaleźć informacje dotyczące dalszej kariery, poznawali polskie i zagraniczne uczelnie oraz uczestniczyli w warsztatach matematycznych, chemiczno – fizycznych i plastycznych. Odwiedzili również trzy szkoły ponadgimnazjalne w naszym powiecie: ZSOiZ w Lubniu oraz ZSO i ZSTE w Myślenicach, uczestnicząc w prezentacjach szkół i warsztatach. Celem drugiej wycieczki edukacyjnej było poznanie zawodów związanych z multimediami, uczniowie z przyjemnością uczestniczyli więc w zajęciach w TVN, Radiu Kraków oraz „Gazecie Myślenickiej”.
Grupa 2 pod nazwą „Szukam pracy”, uczestniczyła w  zajęciach interpersonalnych oraz spotkaniach z doradcą zawodowym, w trakcie których przygotowywała się do rozmowy kwalifikacyjnej, uczyła się asertywności, negocjacji, jak budować poczucie własnej wartości, poszukiwała pracy w Internecie. Młodzież brała udział także w warsztatach matematycznych, plastycznych, chemiczno – fizycznych, diagnozowała swoje mocne i słabe strony w odniesieniu do predyspozycji niezbędnych w danym zawodzie. A ponieważ od wielu pracowników wymaga się dobrej znajomości języka obcego, toteż zajęcia „Język angielski na wesoło” z wykorzystaniem programów multimedialnych cieszyły się dużym zainteresowaniem. Ponadto uczniowie budowali poduszkowiec w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, uczestniczyli w warsztatach z astronomii w Młodzieżowym Obserwatorium w Niepołomicach, zwiedzali Podziemia Rynku w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński, oglądali film 3D w kinie.
Grupa 3 nabywała umiejętności niezbędne do założenia działalności gospodarczej. Część zajęć odbywała się w szkole, a część w odpowiednich instytucjach. Zajęcia z doradcą zawodowym i nauczycielem przedsiębiorczości to przede wszystkim warsztaty dotyczące predyspozycji do prowadzenia własnej firmy, uwarunkowań i zapotrzebowania w regionie na różne rodzaje działalności gospodarczej, kierunków rozwoju gospodarczego naszego województwa. Uczniowie uczyli się opracowywać biznesplan, kosztorys, pracowali w programie komputerowym „Absolwent – zakładam firmę”, poznawali podstawowe pojęcia związane z ekonomią i rachunkowością, opracowywali stronę internetową własnej firmy. Zajęcia pozaszkolne rozpoczęli od wizyty w Urzędzie Gminy, gdzie rejestrowali swoją wirtualną firmę, następnie udali się do banku w celu założenia firmowego konta. Tutaj też zainteresowali się możliwością wzięcia kredytu na „pierwsze kroki” własnej firmy. W Urzędzie Skarbowym przyszli przedsiębiorcy zaznajomili się z odpowiednimi procedurami, podpisem elektronicznym, poznali zasady wypełniania deklaracji podatkowych i zmierzyli się z wypełnieniem swojego pierwszego zeznania podatkowego. W ZUS-ie poznawali obowiązki pracodawcy dotyczące ubezpieczeń społecznych. W Powiatowym Urzędzie Pracy uczestnicząc w spotkaniu z doradcami, uzyskali informacje, jak pozyskać środki z funduszy strukturalnych na założenie firmy, jak i gdzie znaleźć dobrego pracownika, czym się kierować przy zakładaniu własnego biznesu. W czasie wycieczki do Krakowa złożyli wizyty studyjne w różnych zakładach pracy, m.in. byli w firmie ARMAR, produkującej ozdoby choinkowe, w Radiu Kraków i Starostwie Powiatu Krakowskiego oraz uczestniczyli w seansie 3D w kinie.
Wszyscy uczestnicy projektu ponadto brali udział w zajęciach „W zdrowym ciele zdrowy duch”, które obejmowały zajęcia sportowe na sali gimnastycznej, wyjazdy na basen, naukę jazdy konnej, naukę tańca i oczywiście … wyjazdy na narty. W trakcie trwania projektu uczniowie otrzymywali wyżywienie: drugie śniadanie i obiad oraz byli dowożeni na zajęcia i z powrotem do domu.
Dzięki realizacji projektu „WYPASIONE FERIE” u 30 uczniów z Gimnazjum w Tokarni nastąpił wzrost kompetencji kluczowych z matematyki, przyrody, języków obcych i przedsiębiorczości, rozwój umiejętności świadomego kreowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej, wzrost umiejętności interpersonalnych związanych z poszukiwaniem pracy oraz umiejętności planowania i aktywnego spędzania wolnego czasu.
Wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni z możliwości korzystania z tak atrakcyjnej oferty zajęć, jakie przygotowała im szkoła. Te ferie naprawdę były WYPASIONE!
PS. Składam serdeczne podziękowania osobom, które w sposób bezinteresowny przyczyniły się do pełnej realizacji projektu „WYPASIONE FERIE”: dyrektorom i nauczycielom szkół ponadgimnazjalnych, naczelnikowi i pracownikom Urzędu Skarbowego w Myślenicach, dyrekcji i pracownikom Powiatowego Urzędu Pracy oraz Placówki Terenowej ZUS w Myślenicach, dyrektorowi i pracownikom Oddziału Krakowskiego Banku Spółdzielczego w Pcimiu, zarządowi i pracownikom TVN, redakcji „Gazety Myślenickiej”,  także pracownikom Starostwa Powiatu Krakowskiego i Urzędu Gminy w Tokarni.
Ewa Kawończyk
Projekt „Wypasione Ferie” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego